21 Czwartek
przedszkole

Przedszkole Nr 135
ul. Ringelbluma 1
01-410 Warszawa
tel: 22 836 37 22
email: p135@eduwarszawa.pl

Bezpieczeństwo

Ważne adresy i telefony

 

Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Wola

01-003 Warszawa
Al. Solidarności 90
Naczelnik Wydziału - Mariola Zielińska
Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wola ds. Oświaty - Grażyna Orzechowska-Mikulska
Inspektor w Wydziale Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Wola m.st. Warszawy - Justyna Korga
tel: 22 443 56 70
e-mail: ow.wola@um.warszawa.pl

 

Kuratorium Oświaty

00-024 Warszawa
Al. Jerozolimskie 32

Mazowiecki Kurator Oświaty - Aurelia Michałowska
tel. centrala: 22 551 24 00
fax: 22 826 64 97
e-mail: kuratorium@kuratorium.waw.pl

 

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna Nr 1

01-167 Warszawa
ul. Zawiszy 13
tel: 22 631 08 23
strona www: zppp1@edu.um.warszawa.pl

 


 

INSTYTUCJE UDZIELAJĄCE POMOCY DZIECKU KRZYWDZONEMU

 

Komitet Ochrony Praw Dziecka

00-521 Warszawa
ul. Hoża 27A lok. 5
tel/fax: 22 626 94 19
e-mail: a.jarzyna@kopd.pl

 

Poradnia Problemów Rodzinnych

Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej - Ośrodek Zdrowia Psychicznego i Problemów Rodzinnych
tel: 22 643 98 61 oraz 22 641 70 51
Gabinet Psychoterapii Grupy Synapsis
tel: 22 629 25 77

 

Stowarzyszenie OPTA

Specjalistyczna Poradnia dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem OPTA
Warszawa ul. Marszałkowska 85 lok.34
tel: 22 622 52 52 oraz 22 626 05 00

 

Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży

00-062 Warszawa
ul. Kredytowa 6 lok. 20
tel/fax: 22 826 10 16
e-mail: pcyf@pcyf.org.pl

 

Centrum Pomocy Dzieciom "Mazowiecka" - Fundacja Dzieci Niczyje

00-048 Warszawa
ul. Mazowiecka 12 lok. 25
tel: 22 826 88 62
strona www: www.fdn.pl
e-mail: mazowiecka@fdn.pl

 

Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

02-326 Warszawa
Al. Jerozolimskie 155
Tel: 22 250 63 25 oraz 22 250 63 26
strona www: www.parpa.pl
e-mail: parpa@parpa.pl

 

Informacje dotyczące procedur bezpieczeństwa obowiązujących na terenie

Przedszkola nr 135 w Warszawie

 

Na terenie Przedszkola nr 135 obowiązują następujące procedury dotyczące bezpieczeństwa:

  • Procedura postępowania w przypadku wystąpienia u dzieci objawów chorobowych;
  • Procedura postępowania w sytuacji kryzysowej (szybkie reagowanie);
  • Procedura dotycząca bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu;
  • Regulamin wyjść i wycieczek;
  • Praktyki bezpieczeństwa stosowane w Przedszkolu nr 135;
  • Reguły i postępowania w przypadku zachowań agresywnych dzieci i rodziców.

Wymienione dokumenty znajdują się do wglądu w gabinecie dyrektora. Opiekę psychologiczno – pedagogiczną nad dziećmi sprawują nauczyciele poszczególnych grup oraz psycholog oddelegowany z Zespołu Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych nr 1 na ul. Zawiszy.

Każdy może zgłosić się do Poradni z prośbą o wsparcie w sytuacjach wymagających pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub wychowawczej.

 

 

Praktyki bezpieczeństwa stosowane w Przedszkolu nr 135  w Warszawie


Akty prawne:


1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. 2018 poz. 1457 z późn. zm.).

2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2018 poz. 996 z późn. zm.).

3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 Nr 6, poz. 69 z późn. zm.). Ostatnia zmiana: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2018 poz. 2140).

4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć  edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz. U. 2009 r. Nr 139, poz. 1132)

5. Ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 r. (Dz.U. 2018 poz. 969). 

6. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks Postępowania Cywilnego (Dz.U. 2018 poz. 1360 z późn. zm.).

7. Ustawie z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. 2018 poz. 1446 z późn. zm.).

8. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. 2018 poz. 2137 z późn. zm.).

9. Ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. 2019 poz. 852).

10. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. 2018 poz. 1401 z późn. zm.).

11. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. 2003 Nr 26, poz. 226).

12. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks Karny (Dz.U. 2018 poz. 1600 z późn. zm.)

13. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2015 poz. 1390 z późn. zm.).

14. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o systemie informacji oświatowej (Dz.U. 2018 poz. 1900 z późn. zm.).

15. Zarządzenie Komendanta Głównego Policji Nr 1619 z dnia 3 listopada 2010 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań  przez policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz działań podejmowanych na rzecz małoletnich (Dz. Urzędowy KGP z dnia 12 listopada 2012 r. Nr 11).
 
 
I. Tereny przyległe do przedszkola

 
Pracownicy Przedszkola nr 135 zobowiązani są:

1. Monitorować tereny przyległe, zwrócić szczególną uwagę na osoby poruszające się w otoczeniu przedszkola, obserwujące placówkę, wchodzące na jej teren lub często pojawiające się w okolicy przedszkola,

2. Zwracać uwagę na nietypowe przedmioty pozostawione w okolicy przedszkola lub pojazdy zaparkowane w nietypowych miejscach lub o szczególnych cechach – bez tablic rejestracyjnych, świadczące o dużym wyeksploatowaniu, auta dostawcze lub nienależące do pracowników przedszkola, rodziców (pozostawione na dłuższy czas bez opieki).  

II. Wejścia do budynków i na tereny przyległe – przedszkole objęte jest monitoringiem wizyjnym zewnętrznym
 
Pracownicy Przedszkola nr 135 zobowiązani są: 

1. Monitorować wejście do budynku, weryfikować osoby wchodzące do budynku – zwłaszcza niezwiązane z codziennym życiem przedszkola i nie dopuszczać do ich swobodnego poruszania się po terenie przedszkola.

2. Nie pozostawiać otwartych drzwi do budynku przedszkola, szczególnie tych, które nie podlegają monitorowaniu i/lub bezpośredniej kontroli pracownika przedszkola nie wpuszczać bez weryfikacji osób na teren przedszkola.

3. Sprawować stały nadzór przy wejściu do budynku przedszkola (drzwi wejściowe zamykać na czas pobytu dzieci w placówce, z wyłączeniem czasu przyprowadzania i odbioru dzieci; na czas przyprowadzania i odbioru dzieci nadzór nad wejściem osób do przedszkola sprawują dozorcy, szatniarz lub wyznaczone przez dyrektora pracownicy).

4. Nie zezwalać na swobodne poruszanie się po terenie przedszkola osobie obcej.
 
III.  System alarmowy
 
1. Na wypadek konieczności pozostania w pomieszczeniach, klasach pracownicy Przedszkola nr 135 zobowiązani są do posługiwania się hasłem „BARYKADOWANIE”.

2. W sytuacji natychmiastowego opuszczenia budynku przedszkola obowiązują przepisy Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych w Przedszkolu nr 135 w Warszawie oraz Instrukcji postępowań w sytuacjach kryzysowych (szybkie reagowanie).
 
IV.  Obowiązki dyrektora przedszkola

 
1. Systematyczne prowadzenie oceny stanu zabezpieczeń.

2. Sprawdzanie, czy zasady postępowania w sytuacji zagrożenia są znane wszystkim pracownikom.

3. Sprawdzanie, czy ciągi ewakuacyjne są drożne, a klucze od drzwi ewakuacyjnych są w wyznaczonym miejscu.

4. Wyznaczenie miejsca ewakuacji.

5. W przypadku braku możliwości przeprowadzenia ewakuacji, przez wyznaczenie miejsca do schronienia się i zabarykadowania.

6. Organizowanie szkoleń, instruktaży dla pracowników przedszkola, dzieci.
 
7. Ograniczenie osobom nieuprawnionym dostępu do dokumentów i planów sytuacyjnych placówki. Wszystkie te informacje powinny być udostępnione służbom porządkowym – Policji, Państwowej Straży Pożarnej itp.

8. Zarządzanie ewakuacji na wypadek ogłoszenia alarmu o zagrożeniach.

9. Respektowanie otrzymanych poleceń od służb ratowniczych.

10. Tworzenie wewnętrznych dokumentów wspierających przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w placówce.  

 

V.  Obowiązki nauczycieli i innych pracowników przedszkola
 
Nauczyciele:

1. Świadomość możliwości wystąpienia zagrożenia oraz umiejętność ich rozpoznawania.

2. Działania prewencyjne polegające na minimalizowaniu ryzyka wystąpienia zagrożenia.

3. Znajomość rodzajów alarmów, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych oraz sposobów postępowania w przypadku ich ogłoszenia.

4. Dysponowania numerami telefonów do kierownictwa placówki (dyrektora, innych osób funkcyjnych), znajomość numerów telefonów służb ratunkowych.

5. Okresowego zapoznawania się z instrukcją przeciwpożarową, planami ewakuacji oraz innymi instrukcjami i planami dotyczącymi m.in. rozmieszczenia głównych: wyłączników energii elektrycznej, hydrantów, systemów alarmowych oraz posiadanie umiejętności posługiwania się nimi w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.

6. Przeprowadzanie ćwiczeń ewakuacyjnych i udział w ćwiczeniach ewakuacyjnych.

7. Poznanie i przestrzeganie wewnętrznych dokumentów wspierających przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w placówce.
 
Pracownicy administracji i obsługi:

1. Reagowanie na przejawy krzywdy, przemocy i agresji stosowanej wobec uczniów.

2. Zgłaszanie do dyrektora lub kierownika gospodarczego zauważonych niepokojących zachowań zagrażających bezpieczeństwu, zdrowiu lub życiu dzieci.

3. Podejmowanie natychmiastowych działań zmierzających do usunięcia sytuacji zagrażających bezpieczeństwu dzieci takich jak: rozlany płyn, potłuczone szkło, oberwana tablica, otwarty dostęp do urządzeń elektrycznych itp.

4. Znajomość rodzajów alarmów, komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych oraz sposobów postępowania w przypadku ich ogłoszenia.

5. Dysponowania numerami telefonów do kierownictwa placówki (dyrektora, innych osób funkcyjnych), znajomość numerów telefonów służb ratunkowych.

6. Okresowego zapoznawania się z instrukcją przeciwpożarową, planami ewakuacji oraz innymi instrukcjami i planami dotyczącymi m.in. rozmieszczenia głównych: wyłączników energii elektrycznej, hydrantów, systemów alarmowych oraz posiadanie umiejętności posługiwania się nimi w razie wystąpienia sytuacji kryzysowej.

7. Poznanie i przestrzeganie wewnętrznych dokumentów wspierających przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w placówce.

8. Udział w ćwiczeniach ewakuacyjnych.
 
 
VI.  Zauważalne symptomy – zachowania potencjalnego sprawcy lub napastnika -  pozwalające na przewidzenie sytuacji niebezpiecznej  


 
Zobowiązuje się pracowników Przedszkola nr 135 do zapoznania się, rozpoznawania i reagowania na niżej wymienione zachowania osób przebywających na terenie przedszkola i terenach przyległych:  

1) przybycie w towarzystwie inne osoby, która następnie opuszcza miejsce,

2) unikanie kontaktu wzrokowego,

3) unikanie kamer,

4) niespokojne ruchy, nienaturalny chód, 

5) niestosowanie się do znaków zakazu wejścia, 

6) pojawienie się samotnych osób,

7) nieodpowiedni ubiór do pory roku, 

8) podejrzane wypukłości pod ubiorem, 

9) wystające kable,

10) zaciśnięte dłonie, 

11) podejrzane pakunki/plecaki.  


 
VII. Sygnały, na które należy zwrócić szczególną uwagę
 
Zobowiązuje się pracowników Przedszkola nr 135 do natychmiastowego reagowania w przypadkach:

1) alarmu o podłożeniu bomby (rozpoznania systemu), w tym także fałszywego alarmu, 

2) próby wejścia do szkoły pod błahym powodem (rozpoznanie systemu), 

3) podrzucania paczek lub toreb bez podejrzanych substancji wewnątrz (rozpoznanie systemu),

4) częstych lotów dronów nad przedszkolem (rozpoznanie celu), 

5) robienia zdjęć z przedszkolem w tle (rozpoznanie celu), 

6) indagacji dzieci na tematy związane z przedszkolem (rozpoznanie celu), 

7) ataków hackerskich (rozpoznanie celu), 

8) samochodów, a zwłaszcza furgonetek, parkujących w miejscach nietypowych (rozpoznanie systemu),

9) nietypowych i rzucających się w oczy zachowania osób, 

10) pozostawionych bez opieki przedmiotów takich jak: paczki, torby, pakunki, 

11) pojawienia się osób interesujących się przedszkolem,

12) pojazdów bez rejestracji lub z widocznymi śladami włamania, 

13) innych sytuacji odmiennych od typowych w otoczeniu przedszkola.  
 

REGUŁY I POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU

ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH DZIECI I RODZICÓW

W PRZEDSZKOLU NR 135 W WARSZAWIE  


 
I. POSTĘPOWANIE W WYPADKU ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH


1. Wszyscy pracownicy przedszkola są zobowiązani do przeciwstawiania się przejawom agresji ze strony wychowanków.

2. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy dążyć do zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim wychowankom, a także sobie.

3. Reakcja wobec przejawów agresji powinna być adekwatna do skali zagrożenia spowodowanego agresją, jak również do okoliczności zdarzenia, wieku i stopnia rozwoju sprawcy.

4. Podejmując interwencję wobec agresywnego dziecka, należy powstrzymać się od przejawiania w stosunku do niego agresji fizycznej i słownej (nie należy: obrażać dziecka, zawstydzać go, ani oceniać; ocenie podlega zachowanie, a nie osoba). Reakcja powinna być stanowcza, a przekaz słowny prosty i jasny.

5. Użycie siły fizycznej jako środka przymusu jest ostatecznością w przypadku konieczności powstrzymania dziecka przed zadaniem ciosu innej osobie, w celu rozdzielenia bijących się dzieci, czy pozbawienia dziecka niebezpiecznego przedmiotu, jeśli odmawia ono jego dobrowolnego oddania.

6. Działaniom skierowanym na usunięcie bezpośredniego zagrożenia powinna towarzyszyć próba wyciszenia dziecka poprzez rozmowę, odwrócenie jego uwagi itp.

7. Wychowankowie, przeciwko którym skierowana była agresja, powinni zostać otoczeni opieką, a w razie doznania przez nich krzywdy powinna im zostać udzielona pomoc.

8. Osoba podejmująca interwencję, niebędąca nauczycielem grupy, do której uczęszcza agresywny wychowanek, informuje o zdarzeniu nauczyciela i dyrektora przedszkola.

9. Nauczyciel przeprowadza rozmowę z dzieckiem agresywnym w celu wyjaśnienia powodów niewłaściwego zachowania.

10. Fakt agresywnego zachowania dziecka powinien być zgłoszony bezpośrednio rodzicowi odbierającemu w danym dniu dziecko z przedszkola.


II. REGUŁY POSTĘPOWANIA SYSTEMOWEGO WOBEC DZIECKA PRZEJAWIAJĄCEGO AGRESJĘ


1. Nauczyciel grupy w ramach działań profilaktycznych omawia z rodzicami wszystkich dzieci wzajemne relacje między przedszkolem, a środowiskiem rodzinnym dziecka, obowiązki w zakresie współdziałania w procesie wychowawczym oraz zakres odpowiedzialności za zachowanie dziecka.

2. Nauczyciel podejmuje działania wychowawcze zmierzające do eliminacji trudności i rozwiązywania problemów dziecka.

3. W przypadku powtarzających się przejawów agresji i innych zachowań powodujących trudności wychowawcze, nauczyciel przeprowadza z rodzicami dziecka rozmowę, w której omawia problem. Informuje ich o dotychczas podjętych działaniach ukierunkowanych na korekcję niepożądanych zachowań dziecka oraz o zaplanowanych działaniach wychowawczych. Zobowiązuje rodziców do współpracy
w realizacji przedstawionych czynności i wskazuje zadania możliwe do podjęcia w środowisku rodzinnym dziecka. Działania te nauczyciel dokumentuje notatką służbową.

4. Nauczyciele zobowiązani są do wspomagania rodziców w pracy wychowawczej z dzieckiem, m.in. poprzez doradztwo w zakresie dobrych praktyk wychowawczych, wskazanie odpowiedniej literatury, proponowanie odpowiednich zabaw i ćwiczeń do realizacji w środowisku rodzinnym, przekazanie informacji o instytucjach wspomagających rodzinę.

5. Nauczyciel dziecka sprawiającego trudności wychowawcze podejmuje działania w celu organizacji dla niego, oraz ewentualnie także dla jego rodziców form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

6. W przypadku nieskuteczności działań podejmowanych przez wychowawcę, nauczyciel przedstawia problem „trudnego dziecka” na radzie pedagogicznej.

7. W razie niemożliwości przezwyciężenia trudności wychowawczych, wynikającej z braku współpracy ze strony rodziców dziecka lub z innych zaniedbań obowiązków rodzicielskich, rada pedagogiczna rozważa poinformowanie o sytuacji sądu rodzinnego.

8. W przypadku nieskuteczności podejmowanych przez przedszkole działań i niemożliwości przezwyciężenia w dłuższym okresie trudności wychowawczych, w szczególności jeśli zachowanie dziecka trudnego powoduje stałe zagrożenie dla innych wychowanków, rada pedagogiczna rozważa możliwość skreślenia dziecka z listy wychowanków przedszkola.


III. POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU AGRESYWNEGO  ZACHOWANIA RODZICÓW I INNYCH OSÓB DOROSŁYCH PRZEBYWAJĄCYCH NA TERENIE PRZEDSZKOLA WOBEC UCZNIÓW

1. Nauczyciel/ pracownik przedszkola podejmuje próbę przerwania zachowania  agresywnego i wstępnego rozpoznania okoliczności zdarzenia.

2. Nauczyciel/ pracownik przedszkola powiadamia dyrektora szkoły o zaistniałej sytuacji.

3. W przypadku gdy osoba dorosła nie zaprzestała zachowania agresywnego, dyrektor zawiadamia policję.

4. W sytuacji wyjątkowej (zagrożenia życia, braku dyrekcji w godzinach zajęć popołudniowych) nauczyciel/ pracownik przedszkola niezwłocznie powiadamia policję.

Kontakt

Przedszkole nr 135

ul. Ringelbluma 1
01-410 Warszawa

tel: 22 836 37 22
e-mail: p135@eduwarszawa.pl

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.